E-portfooliol puudub ühtne ja üldtunnustatud definitsioon. Üldiselt tuntakse e-portfooliot kui kaasaegset õpimappi, kuid definitsioone on mitmeid. Samuti on e-portfooliol mitmeid sünonüüme – elektrooniline portfoolio, digitaalne portfoolio. Aga definitsioonidest…
- E-portfoolioks peetakse uue põlvkonna dünaamilist elulookirjeldust (CV). See võimaldab kasutajal kõiki teadmisi ja oskusi interakstiivselt sorteerida, värskendada ja neid tõendada. Tõendusmaterjalid võivad sisaldada teksti, faile, pilte, videosid, blogisid, linke jms.
- E-portfoolio on elektrooniline toimik õppimise teekonna ja omandatud oskuste kohta, mistõttu võib e-portfoolio sisaldada kommentaare, hinnanguid ja refleksioone autori tööde kohta. E-portfoolio annab hea ülevaate autori isiklikust ja professionaalsest arengust.
- E-portfoolio on personaalse õpikeskkonnana kasutatav veebipõhine tarkvara, mis võimaldab esitleda enda õppimist või ametialast arengut tõendavaid materjale (refleksioonid, dokumendid, tunnistused jm).
- E-portfoolio on kogum pädevust tõendavatest materjalidest, alates tunnistustest kuni tehtud tööde näideteni välja; annab teavet autori tehniliste aga ka nn pehmete personaalsete oskuste kohta. Portfoolio sisaldab autori ja tema oskuste arengu analüüsi ning näitab ka autori väärtusi ja eripära.
Ülemaailmselt on e-portfoolio valdkonna üks tuntumaid eestvedajaid Helen Barrett defineerinud e-portfooliot järgmiselt: e-portfoolio on kogumik õppija poolt loodud, valitud, järjestatud, reflekteeritud ja esitletud materjalidest, tõendamaks õpitust arusaamist ja personaalset arengut teatud ajavahemiku jooksul. Olulise tähtsusega on õppija refleksioonid enda loodud materjalide kohta, aga ka refleksioonid arengu kohta portfoolios esitatud teemal.
Laiemalt võib digitaalset portfooliot vaadelda kui oskuste tõendamise instrumenti, mille eesmärgiks on autori, valdkonna, organisatsiooni või institutsiooni digitaalse identiteedi kujundamine.
Portfoolio on
- personaalne protsess ja/ või tulem,
- autentne ja loomulik,
- reflekteeriv,
- tõstab esile autori kultuuri, keelt, kogemusi ja refleksioone,
- avatud uuele,
- alternatiive otsiv.
Lisaks omandatud oskustele ja teadmistele peaks portfoolio jäädvustama ka vead, nende kohta tehtud refleksioonid ning katseid nendega toime tulemiseks. Ainult nii kajastub portfoolios autori areng, mis on jätkuv.
Iga portfoolio on ainulaadne
- kuna igal portfooliol on ainulaadne struktuur, mis on loodud eelkõige eesmärke silmas pidades,
- kuna see toob välja kogemused (kirjeldus/argument/refleksioon) ja teooriad, mis seda õigustavad/ tõendavad,
- kuna toetub mitmetele teabeallikatele, jäädvustab kasvu ja muutuse teadmistes ning õppija õppimise kogu elu jooksul ühes autentses dokumendis.
Portfoolio on tööriist, mida saavad kasutada mitmete erinevate elualade esindajad (nt kunstnikud, floristid, õpetjad, uurijad, käsitöölised jt). Portfoolio võimaldab:
- analüüsida oma oskusi ja kogemusi ning võtta vastu otsuseid enesearenguks (täienduskoolitustel osalemine vms),
- visuaalselt ja selgelt näidata, mida ja kuidas autor oskab teha,
- turundada oma teenuseid klientidele ja tööandjatele.
Portfoolio tüübid
Rahvusvaheline e-portfoolio standardite arendaja IMS (Instructional Management Systems) eristab kuut e-portfoolio tüüpi:
- hindamisportfoolio – oskuste vastavuse demonstreerimine etteantud kutsestandardi või õppekava suhtes, mida kasutatakse tihti näiteks kutseeksamitel;
- esitlusportfoolio – saavutuste, oskuste ja kvalifikatsiooni demonstreerimine ning tõendite esitamine. Esitlusportfoolio sisaldab tihti juhendeid, kuidas esitatud sisu tuleb mõista;
- õpiportfoolio – õppimise dokumenteerimine ja juhtimine teatud aja jooksul, mis näitab õppija arengut. See sisaldab tavaliselt refleksiooni ja seda kasutatakse edasise õppimise planeerimist;
- personaalse arengu portfoolio – toetab personaalse arenguga seotud tegevuste reflekteerimist (õppimine, tegevused, saavutused) ja planeerimist (isiklik, haridus, karjäär). See võib omakorda sisaldada õppimise e-portfooliot, kuid on laiem, kuna seotud erialase arengu ja tööga;
- rühmaportfoolio – rohkem kui üks inimene saab arendada e-portfoolio sisu ja esitlust (näiteks institutsioon, allüksus, töörühm). See võib sisaldada eelmisi e-portfoolio tüüpe ja meenutab kõige enam esitluse või õppimise e-portfooliot ning leiab kasutust organisatsiooni töö ja arengu peegeldamiseks;
- tööportfoolio – suurem arhiiv, mille põhjal koostatakse erinevaid e-portfoolioid. See kombineerib kõiki eeltoodud portfoolio tüüpe ja sisaldab erinevaid vaateid. Portfoolio täies ulatuses on juurdepääsetav vaid omanikule, kuid selle vaated on suunatud erinevatele sihtrühmadele.
Allikad ja lisalugemist:
Klaos, S. E-portfoolio. Õpiobjekt “Minu portfoolio”. https://www.tlu.ee/opmat/ka/opiobjekt/minu_eportfoolio/1_eportfoolio.html
Pata, K., Laanpere, M. (2009) Tiigriõpe: Haridustehnoloogia käsiraamat, Tallinn:TLÜ Informaatika Instituut. http://htk.tlu.ee/~priit/tiigriraamat/tiigriraamat.pdf
Tammets, K., Laanpere, M. (20010). Portfoolio mõiste. “E-kursuse-portfoolio professionaalse arengu toena”. https://portfooliokursus.wordpress.com/lugemismaterjal-1/1-nadal-e-portfoolio-moiste-ja-naited/
Õppimise hindamine e-portfooliote põhjal. E-kursus Uued hindamismeetodid. http://hindamismeetodid.weebly.com/e-portfoolio.html
Leave a Comment