Vanakreeka muusika omapära ja tähtsus


  • Kreeka muusika on lahutamatult seotud poeesiga ja see määrab ka vanakreeka muusika omapära.
  • Kreeka muusika põhialuseks on rütm.
  • Rütm lähtus värsi pikkade ja lühikeste silpide vaheldumisest.
  • Värsi ehitusega on seotud ka meloodia.
  • Meloodia elemendiks on sõna ja harmonia harmoonia ei ole kreeklaste jaoks mitte kooskõla, vaid helide järgnevus.

Muusika oli tihedalt seotud poeesiaga. Nii tekkis nn. muusade kunst mida nim. musiké-ks (lauldes ettekantud luule). Vana-Kreekas oli muusika igakülgselt arenenud ja seda peeti harmoonilise inimese kasvatusvahendiks, sellepärast pidid kõik vabad inimesed muusikat õppima.

Tekkisid uued kunstivormid: komöödia, tragöödia

Instrumentide osatähtsus muusikas:
Armastatud pillideks said: aulos, lüüra, forminks, barbiton, kitara.
Koori ei saatnud enam üks pill - aulos -, vaid pillide grupp. Kujunes välja orkester, kes hakkas esinema ka iseseisvalt.
Hakati korraldama kontserte, kus kõlas laulu- ja pillimäng ilma tantsu ja näitemänguta.
Instrumentaarium oli rikkalikum kui teistes antiikkultuurides.
 
Helisüsteem
  • Kujunes välja heliastmik, kus oktaav jagunes seitsmeks astmeks (varem viieks astmeks - pentatoonika)
  • Helilaadid koondati ühtseks süsteemiks
    Tekkisid 3 helilaadi - dooria, früügia, lüüdia
  • Kujunes aristokraatlik musitseerimine, kus peamine oli muusikaline väljendus.
  • Kirjutati esimesed muusikateoreetilised tööd
  • Kirjutati hümne jumalate auks
  • Vanakreeka muusikas kujunes välja kaks printsiipi:
    • apollonlik - muusika onkorrastatult harmooniline
    • dionüüsoslik - muusika on ekstaatiline, meeleline ja mõistuslik