Maksustamine
Maksude kehtestamine ja kogumine on üks vanemaid majanduse reguleerimise vahendeid. Kaasaegsel maksusüsteemil on kaks põhilist majanduslikku funktsiooni:
1. Fiskaalne funktsioon, mis seisneb ühishüvede pakkumiseks vajalike ressursside kogumises eelarvesse.
2. Reguleeriv funktsioon, mille ülesanne on majandussubjektide käitumise mõjutamine.
Maksustamise põhimõtted:
Tagamaks piisava hulga rahaliste vahendite laekumise riigieelarvesse kujundab valitsus maksusüsteemi. Maksusüsteemi toimimise arusaamiseks tuleb endale selgeks teha ka siia kuuluvad mõisted.
Maksusubjekt e. maksukohuslane on füüsiline või juriidiline isik, kellel on seaduse alusel pandus maksukohustus. Maksusubjekt ei pruugi sageli olla ka maksu tegelik maksja, nagu seda võib juhtuda kaudsete maksude puhul.
Maksumäär -näitab, kui suur osa võetakse maksudeks maksustamise aluseks olevast tulust või väärtusest. Maksumäärad võivad olla.
- progresseeruvad (astmelised.) Kui maksustatav tulu suureneb, siis progresseeruva maksu puhul suureneb ka maksumäär ja vastupidi.
- proportsionaalsed-Proportsionaalse maksumäära puhul on maksumäär iga tuluastme puhul samasugune . Nii näiteks kehtib Eestis proportsionaalne maksumäär 23% maksustatavast tulust (2006.aastal) ning maksumäär ei sõltu maksustatava tulu absoluutsest suurusest.
- regresseeruvad-Regressiivse maksu korral tulude suurenedes maksumäär alaneb. Regressiivse maksuna saab käsitleda käibemaksu, sest vaene inimene kulutab suhteliselt suurema osa oma sissetulekutest tarbimisele ning maksab ka protsentuaalselt suurema osa oma sissetulekutest maksuna kui rikas inimene.