Esimeseks ülesandeks oli koostada visualiseeritud konspekt mõistete teemal. Teise osana tuli välja tuua 3-5 käsku taime liigi- ja sordnimede kirjutamise kohta. Lisaülesandes tuli valida tunnis käsitletud rohttaime liik ning see taksoomiliste üksuste abil lahti kirjutada. Juurde tuli otsida mõni valitud taksoni sort ning kirjeldada selle tunnuseid.
Ülesande esitamise tähtajaks oli 19. november
Kohustuslikus ülesandes kasutati palju selgitavat teksti, mõistekaarte, tabelit ja pilte. Vähem kasutati koomiksi elemente vms. Oli konspekte, mis sisaldas mõisteid ja nende 1-2-lauselist lahtikirjutust; oli töid, kus mõisted kirjutati lahti enda sõnadega, läbi arutluse ja konkreetsete näidete.
Siinkohal tahan välja tuua mõned konkreetsed tööd, mis sisaldasid mõnda huvitavat elementi või nende tegemisele oli kulutatud palju aega.
Näiteks Ruti töö – huvitav ülesehitus ja kõik vajalik on olemas:
Või näiteks Heleni perekonna mõiste visuaalne selgitus tuues paralleeli inimeste maailmast 🙂
Võimalusel tutvuge kaasalaste töödega. Kindlasti saate häid mõtteid või kinnistate enda töö tegemise käigus õpitut.
Aga veel…
Oli õpilasi, kes kontsentreerusid mõistetele niivõrd, et taime- ja sordinimede kirjutamise käsud ununesid. Need tuleb siiski tööle lisada.
Taksonoomiast tasub lisaks konspektis väljatooduga meeldes pidada, et ühel liigil võib olla palju sorte, samuti võib ühel hübriidil, alamliigil olla palju sorte. Sordid ise aga võivad kuuluda sordirühma. Näiteks nartsiss, kellel on üle kümne sordirühma.
Taimedega asustamisega seotud mõistete selgitamisel saime teada, et introduktsioon võib olla tahtlik või tahtmatu. Siin aga veel üks teemakohane video… 🙂
Käskude kirjutamisel kasutati siiski tihti konspekti lauseid või veebist leitud koolikaaslaste töid (tore, et neid usaldate, teadmata, milline oli minupoolne hinnang 😉 ).
Huvitav oli asjaolu, et konspektides väljatoodud reeglid olid küll õiged, aga töö ulatuses, eriti lisaülesannetes esines siiski vigu nii liiginimede kui ka sordinimede kirjutamises. Välja tahan tuua mõne “asja”:
- sortide nimed kirjutame ikka ülakomade vahele (me ei kirjuta ilukirjanduslikke tekste);
- taime perekonna nimi kajastub taime nimes, nt sinihall hosta (sõna sinihall = liigi epiteet, sõna hosta = perekond), jaapani astilbe (sõna jaapani = liigi epiteet, sõna astilbe= perekond);
- ladinakeelsed taimenimed on ikka kaldkirjas, nt Hosta sieboldiana ja taime ladinakeelne nimi ei ole sordi nimi,
- taime ladinakeelne nimi on üldjuhul kahesaõnaline, aga mitte alati. Näiteks valge peakapsas on ladina keeles Brassica oleracea var. capitata f. alba. Taimenime teeb siin pikemaks asjaolu, et tegemist on kapsa teisendi ja vormiga.
Siinkohal soovitan kõigil oma töö üle vaadata ja parandada leitud vead.
Lisaülesande tegi 41% esimese teema töö teinud õppuritest, mis ühelt poolt on mulle signaaliks, et huvi taimede vastu on, teisalt aga seda, et aeg on meil siiski piiratud.
Kasutatud allikad… Väga oluline on need välja tuua! Kellegi teise töö kasutamine on tore, sest see on väga hea, kuid viitamata jätmise korral on tegemist plagiaadiga. Sellele, mis plagiaat on, pole mul arvatavasti tarvis pikemalt peatuda. Kui olete kasutanud veebiallikaid, lisage materjali täielik aadress, mitte www.aianduskool.ee, sest sisestades sellise aadressi, jõuame lehele, mida ilmselt töö koostamisel otseselt ei ole kasutatud. Muidugi oli ka töid, kus kasutatud materjalid olid töö lõppu kenasti lisatud. Samuti esines tekstisisest viitamist.
Kokkuvõtteks ja lühidalt…
Tööd on koostatud hästi. On väga põhjalikke töid, samuti on hästi lühikesi ja pinnapealseid töid. Kasutatud on erinevaid keskkondi ja allikaid (ühes töös oli nimetatud suisa 25 allikat!), mis on suurendanud teie teadmisi ja oskusi rohkem kui lihtsalt mõisted takson, aklimatiseerumine jt. Ka arvutikasutuses muutute kompetentsemaks, sest julgete katsetada uusi keskkondi.
Kõik, kelle tööd on tänaseks (26. november) minuni jõudnud, on ka hinnatud. Hinded on sisestatud eKooli. Mõnel õpilasel tuleb tööd paraku täiendada. Täiendamist vajasid tööd eelkõige taimenimede kirjutamise käskude osas. Kui töö on täiesti esitamata, tuleb see siiski ära teha.
Kui töö on tehtud, aga eKoolis hinnet pole, vaadake palun järele, kas teie õpikeskkonna aadress on ikka minuni jõudnud. Kontrollimiseks vaadake kursuse lehelt, nimekirjast. Klikates oma nimel, peab avanema teie keskkond. Kui linki pole, ei ole minuni ka aadress jõudnud. Palun saatke aadress mulle e-kirjaga. Kui ei oska saadetavat aadressit leida, andke märku. Aitan edasi.
Kontrollimiseks:
Mõnusat pühapäeva kõigile! 🙂