Sissejuhatuseks: projektimeeskond on VÄGA TÄNULIK kõikide heade sõnade eest, mis meile nii möödunud poolaasta kui nüüd tagasiside kaudu laekunud on! Eestimaa on paksult täis imelisi õpetajaid ja vahvaid lapsi!
Kas te ikka jõudsite märgata, et me kõik koos saime uhke tunnustuse – KESKKONNAKÄPP 2014! Soovime kõigile oma “käppadele” rõõmurohket ja ilusat suve!
Jaanuaris 2014 laialisaadetud pakkumisele osaleda Räpina Aianduskooli sõbrapäeva tomatiprojektis reageeris 786 seltskonda – täname südamest kõiki oma “tomatisõpru” üle terve Eesti! (Kes pole täpsemalt kursis, kess ja kus meie sõbrad on – vaata lehte “osalejad”!) Olete meile oma toredate meilide, blogipostituste ja piltidega ohtralt rõõmsaid emotsioone pakkunud!
Me ei tahtnud tomatikasvatusest väga “võistlust” teha – nii, nagu inimestega, on ka taimedega: – kes kasvab kiiremini, kes aeglasemalt, kes sirgub pikemaks, kes jääbki lühemaks. Ka ühe ema-isa lapsed on ju kõik erinevad! Kuid nii, nagu kõik lapsed vajavad, et keegi neile kaasa elaks, neid toetaks, toidaks ja armastaks, on ka taimedega.
Tagasiside-ankeete on 7. juuni seisuga laekunud 240. Küllap on kooliaasta lõpp õpetajatele nii kiire, et vastuseid laekub veel tükk aega 🙂 Laekunud 240 vastuse põhjal saame 21. jaanuaril Räpina Aianduskoolis külvatud tomatiseemnete edasise elu kohta öelda järgmist:
- 240 osalejarühma poolt on 1. juuni seisuga “värviliseks küpsetatud” 5897 tomatit;
- Lähiajal loodavad need 240 rühma saada veel 6507 tomatit (teisisõnu: viljad on kohe-kohe värvi võtmas);
- 240-st rühmast 24 ei ole veel kahjuks värviliste viljadeni jõudnud, kuid nad on reipalt lootusrikkad :);
- Keskmine värviline saak 1. juuniks – 27 tomatit rühma kohta;
- Kõige rohkem värvilisi tomateid on 1. juuni seisuga saanud Kihelkonna Kooli 6. klass – 209 (ka sama kooli 1-4 klassis on osavad tomatikasvatajad – nendel on värviliste marjade saak 70). Tabivere Lasteaia 5-6-aastaste Sipsikute ja Aravete KK mata klassi värviline saak on olnud 130 marja, Meremäe Kooli 5-6 klass on värvilisi vilju saanud 115, Põltsamaa ÜG 2a klass 105, Parksepa KK 1. klass 100 (või rohkem 🙂), Põltsamaa ÜG 2b klass 99, lasteaia Karukell liitrühma 2-7-aastased lapsed 97, Kadrina keskkooli 1b klassi 19 õpilast on saanud 92 värvilist tomatit, Kuremaa Lasteaed-Algkooli 3. ja 4. klass ja Kohila Sipsiku lasteaia 5-6-aastased Põrnikad kumbki 91. Samas järgmine näide: Tõstamaa Lasteaia vanem rühm (5-7 aastased) on küll värviliseks saanud „vaid“ 28 tomatit, kuid nende taimedel on küljes ja värviootel 170 tomatit!
- 240-st vastanud rühmast on 1. juuni seisuga rohkem kui 40 värvilist tomatit saanud 52 rühma ehk umbes viiendik. (valik “üle 40” värvilise tomati on võetud suvaliselt, teoorias võiks see olla “igalt taimelt 10 tomatit”, ehkki teame, et praktikas on taimed väga erineva saagikusega olnud).
- Saagikuse osas erilist vahet ei paista: kõige saagikamaks taimeks on nimetatud 240 tagasiside-küsimustikus
‘Vilma’ tava – 52 korda
‘Vilma’ mahe – 51 korda
‘Venus’ tava – 62 korda
‘Venus’ mahe – 46 korda - Esimesed õied saadi
10.03 – ‘Vilma’ mahe – Kohtla- Nõmme Kooli 6. klass ja Vasta kool-lasteaed Mõmmik, 3-5 aastased lapsed
11.03 – ‘Venus’ tava – Luunja Keskkooli 6. klass
11.03 – ‘Venus’ mahe – Jõhvi Vene Gümnaasiumi 3b klass
17.03 – ‘Vilma’ tava – Põltsamaa Ühisgümnaasiumi 2.a klass ja Tartu Kunstigümnaasiumi 4.a klass
Kõige hilisem kuupäev esimese õie tulekuks oli 30.04 ehk ligi poolteist kuud hiljem võrreldes esimestega. Üldjuhul ilmusid õied märtsi lõpupäevadel ja aprilli esimeses pooles. - Esimesed viljahakatised ilmusid
24.03 – ‘Venus’ mahe – Alu kooli 2. klass ja Aste Põhikooli 2. klass;
27.03 – ‘Venus’ tava – Luunja Keskkooli 6. klass;
28.03 – ‘Vilma’ mahe – Sindi Lasteaed, 2-4-aastaste rühm “Puhhid” ja Kohtla-Järve Maleva põhikooli 6a tüdrukud Elina Bõkovskaja, Emilia Miškins, Elis Polštšikov, Iris Vilde;
30.03 – ‘Vilma’ tava – Põltsamaa Ühisgümnaasiumi 2a klass
“Tava”- ja maheväetisega kasvatamisel suur osa vastanuist erilist vahet pole täheldatud. Vahe ei tule välja ka osalejate andmete statistilisest analüüsist – kuskil on ühed taimed paremini edenenud ja viljakamad, teises kohas täpselt vastupidi. Mõned näited osalejate arvamustest:
- Mahe ja tavataimedel vahet ei ole märganud. Vahet on märgata erinevate sortide vahel. “Vilma” taimed on kõrgemad ja lopsakama kasvuga kui “Venused”.
- Meie taimedel oli saagi vahe vaid 2-3 marja, “Venusel” mahe kasuks, “Vilmal” tava kasuks
- Maheväetisega taimede kasv oli kiirem ja nad on ka teistest taimedest kõrgemad.
- Tavaväetisega kasvasid tomatid kiiremini, tekkisid esimesed õisikud ja esimesed rohelised viljahakatised. Erilist maitsevahet ei tundnud tava- ja maheväetisega kasvatatud viljade vahel.
- Tavaväetisega väetatud taimedel on lehed suuremad ja tumedamad, viljad on väiksemad mahetaimedel, kuid rohkem küljes.
- Maitse poolest meeldis enam “Vilma”, oli saagikas, kobarad suured. Kui järgmisel aastal peaks kasvatama potitomatit, siis kindlasti “Vilma”
- Maitsmisel hindasid õpilased paremaks kollased tomatid, aga maitsevahet tava- ja maheväetisega viljadel ei tundnud.
- Mahe väetisega väetatud taimed on saagikamad ja suuremad kasvult.
- Tavasubstraadil suurem turbasisaldus – kuivab kiiremini ja vajab rohkem kastmist. Mahedad taimed suuremad. Samas mahedad taimed viljakuselt esimene ja viimane, tavataimed seega viljakuselt keskmised.
- Taimede pikkuses pole suurt vahet täheldanud. Viljade poole pealt on maheväetisega kastetud viljadel ligi kolm korda rohkem vilju küljes, kui tavaväetisega kastetud taimedel.
- Mahe taimel läksid viljad kiiremini kollaseks, punaseks.
- Tava sordid olid algul “kiiremad”, kuid hiljem pisut aeglasemad ja väiksemad
- Pärast väetamise algust kasvasid kiremini tavaväetisega väetatud taimed. Tavaväetisega toidetud taimedel oli rohkem vilju ja viljade keskmine mass oli ka suurem: Vilma tava keskmine mass 15,5g ja mahe 10,7g. Venus tava keskmine mass 7,1g ja mahe 7g
- Tavaväetisega kastetud taimed on suuremad ja tugevamad, aga maheväetisega kastetud on virgemad ja saagikamad.
- Tavaväetisega taimed ajavad rohkem võrseid ja tunduvad tugevamad. Ka pikkust on veidi rohkem “tavadel”. Võib-olla said mahedad vähe väetist, sest igal kastmiskorral ei teinud eraldi nõusse väetiselahust (kastsime lihtsalt ühisest ämbrist valades). Tavaväetist said regulaarselt oma portsud (ühel päeval üht ja teisel teist). Samadel päevadel väetasime ka mahetaimi. Ülejäänud päevadel läks tavaline vesi kõigile.
NÄDALA KÜSIMUSELE vastas”ametlikult” (ehk blogipostituste põhjal otsustades) 88 seltskonda. Tagasisides on mitmel puhul öeldud, et “me ei vastanud blogisse, kuid pidasime küsimustel silma peal ja arutasime-harutasime omavahel”.
Nädala küsimusi oli 15. Kirjalike tõendite põhjal (ehk blogipostituste järgi) on parimad nädala küsimustele vastajad
- Krootuse Põhkooli 4. klass – vastatud kõik 15 küsimust
- Suuremõisa Lasteaed-Algkool ja Kohila Sipsiku lasteaia 5-6-aastased Põrnikad (12)
- Sipa-Laukna LA Kurepesa, Lustivere 4H, Märjamaa LA Pillerpall (10)
- Jõhvi Vene Gümnaasiumi 3c ja Rakvere Gümnaasiumi 5a (9)
NOPPEID OSALEJATE TAGASISIDEST:
Suur tänu kõigile toreda tagasiside ja heade soovide eest!
- Oli põnev jälgida, mitte ainult meil, vaid kogu koolil – ikka käidi piilumas. Kuna meie klassi tuleb alles pärastlõunapäike, kartsin, et jääme väga hiljapeale oma viljade ja õitsemistega, aga pole ju viga.Igatahes suured tänud!!!!!! (Narva Vanalinna Riigikool 7.klass, õp Maria Tširkova)
- Väga huvitav ja õpetlik ka lasteaia lastele. Tore oli lugeda kui keegi rõõmustas oma esimese õie või vilja üle. Eriti hea oli, et meil lasteaias osales kaks rühma projektis nii saime taimi ja tulemusi omavahel võrrelda. (Kambja lasteaia Päikesejänkude rühm, 5-6 aastased, õp Merike Näkk, Gerli Loos)
- Lastele ja isegi lastevanematele väga meeldis. Kolleegid käisid uudistamas ja maitsmas. Oli vahva kasvatada oma silmade all midagi ja veel kui viljad hakkasid värvuma oli väga põnev :). Loodame,et saame veel midagi kasvatada. (Lasteaed Päikene, rühm Päikeseratas 6-7a, õp Gaile Vask)
- Väga vahva. Tomatite kõrval kasvatasime ka kurki. Kurgi kiire kasv, kiire viljade areng ja köitraagude tegevus üllatas õpilasi eriti- seega võiks mõelda ka kurgi projektile.
Tomati puhul sai näidata ka vegetatiivset paljundamist ( võsuga) ja mitmeid taimede arenguga seotud mõisteid ja protsesse. Igatahes ärgitas see mind klassis rohkem taimi kasvatama ja mitut õpilast kodus taimedega tegelema. Aitäh projekti algatajatele. (õp Viigi Tiits)
- Lastele oli huvitav just nädalavahetuselt tulles järgida, kas on suuremaid muutusi toimunud. Lapsed, kes puudusid pikemalt, ka neil oli põnev jälgida protsesse. (Põlva Lasteaed Lepatriinu, kullatriinude rühm 6-7 aastased,Õpetaja abi Heli Kõomägi, õpetajad Sirje Must ja Sirje Jürgenson)
- Oli väga tore ja hariv projekt. Aega sellega tegelemiseks jäi küll muu koolitöö kõrvalt napiks, aga kõige tähtsam sai tehtud. Sain ka ise teadlikumaks tomatikasvatajaks. Olen amplitomateid kasvatanud ise juba aastaid, aga nüüd olen lausa tomatifänniks muutunud. Ka seemnepoes ja turul käin lahtiste silmadega. Kaks tublimat õpilast saavad tomatitaimed koju oma kasvuhoonesse ja võivad seal taimi edasi jälgida. Sügisel vormistame projekti tulemused uurimustööks. (7. kl õpetaja Rutt Nurk)
- Tänan toreda võimaluse eest taimedega toimetada. Mis viga kasvatada, väetada, kui täpsed juhised olemas. Loodan, et saate palju positiivset tagasisidet. Ka minu lasteaiakasvatajast õde osales projektis ja meil oli tore muljeid ja kogemusi vahetada. Jõudu ja edu teie töökale kollektiivile!
Tänuga Rakvere gümnaasiumi bioloogiaõpetaja. - Oli tore projekt. Lastele väga meeldis! Ja laste kommentaar: ” Need tomatid olid palju magusamad, kui poest ostetud tomatid.” (Põlva Keskkool 1. klass, õp Sille Malvik)
- Kõige suuremat huvi näitasid üles poisid – nemad soovisid kõige rohkem ümberistutamisel osaleda ning pabereid täita. (Kihelkonna Kool 1.-4. klass, õp Anneli Saarela)
- Väga tore ja põnev üritus mitte ainult lastele, vaid ka täiskasvanud elasid innukalt kaasa tomatite kasvule ja esimeste marjade valmimisele.
Täname täpsete tööjuhendite eest! (Mooste Lasteaed Tammetõru vanem rühm; lapsi 19 vanuses 5-7 a., õpetajad Liivi Russing ja Krista Tepaskind)
- Tore oli. Eriti meeldis lastele taimi ümber istutada. Enne vaatasime õpetavat videod. Lapsed kordasid sõna-sõnalt, mis peab tegema ning olid hoolega ametis. Vahepeal oli mure, et kas punased tomatid ikka saavad enne kooli lõppu valmis. Tänane hommik aga kummutas kõik mured. Nüüdseks on iga laps tomateid maitsta saanud. (Põlva ÜG 1. klass)
- Vaheldusrikas, uusi teadmisi andev ja silmaringi laiendav projekt. Iga õpilane meie klassis tegi endale “Tomatiraamatu” (A-5 formaadis), kuhu panime vaatlustabeli ja nädalaküsimused koos vastustega. Kõige rohkem elevust tekitas küsimus: Mis on ühist tomatil ja mootorrattal? Õpilased viisid oma tomatiraamatud koju kaasa. (Võru Kreutzwaldi Gümnaasiumi 2a)
- Väga tänuväärne projekt! Lapsed said ise aktiivselt osaleda tomatite kasvatamises, õppisid tundma kõiki arengujärke, said ümber istutada, kasta ja väetada, lõpuks veel maitstagi. Hommikuti kooli tulles oli esimene käik kohe tomatite juurde.
Põnevatele küsimustele vastuseid otsides või teiste vastuseid lugedes laienes ka õpetajate ja lapsevanemate silmaring.
Usun, et ka Räpina kool muutus selle projektiga veel populaarsemaks. Igal juhul meie lapsed olles ära vaadanud teie poiste videod, arvasid, et tahavad teie kooli õppima tulla. Kahjuks te küll lihtsustatud õppekava alusel vist veel ei õpeta.
Ja see projekt ühendas nii paljusid lapsi üle kogu Eestimaa. Suur tänu korraldamise eest! (Tallinna Tondi Põhikooli 4.a klass, õpetaja Kaie Henk)
- See oli hästi vahva projekt. Tekitas õpilastes huvi. Hommikuti klassi tulles oli esimene tee akna juurde vaatama, mis muutunud on. Eriti põnev oli peale vaheaega. Meie tomatid “seisid” alguses kaua. Teised lugesid juba õisi, kui meil oli alles 2-3 lehte. Siis järsku hakkasid kasvama.
Küsimused alguses meeldisid, hiljem muutusi 1. ja 2. klassile raskeks, siis 5-ndikud aitasid. (Põlula Kool 1.klass, 2.klass ja 5.klass, õp Inge Korka)
- Väga tore projekt. Lastele väga meeldis taimi jälgida ja erinevaid ülesandeid täita (istutada, mõõta, kasta). Eriti meeldis neile õisi “pintseldada”, sest putukaid klassis polnud. (Varbla Põhikooli 1. ja 3.klass, õp Urve Selberg)
- Vahva projekt! See, et jõuab kooliaasta sees ka saagini, on eriti tore. Mida rohkem taimed edasi arenesid, seda suuremaks muutus laste huvi: esimesed õied, esimesed viljad ja muidugi viljade värvumine. (õp Heli Lilleste)
- Vahva projekt. Toetab koolis projektõpet. Lastel on suur huvi, nad ei soovi koolist puududa. Tulemused (punased-kollased tomatid) motiveerivad. Meil läks nii hästi, et igal lapsel ja õpetajal oli oma taim. Igaüks hoolitses oma taime eest- kastis, väetas, mõõtis jne. Tekkis isegi väike võistlusmoment. Lastele meeldis tabelist tulemusi võrrelda. Koos tunnistusega saab iga laps ka oma taime koju viia, mis valmistab kindlasti palju rõõmu. (Ardu Kool, A klass, õp Natalja Liit)
- Lapsed olid väga põnevil: otsiti esimest õisikut ja õie avanemist. võrreldi poistega , kelle tomatid nädalaga pikemaks kasvanud, rõõmu tekitas esimene kollane tomat. Alguses tuli meelde tuletada kastmist ja väetamist, aga hiljem laabus kõik iseenesest. Kooli lõpuni on mõni päev veel ja juba arvutatakse, mitu värvilist tomatit iga õpilane saab. (Tamsalu Gümnaasiumi 4a, õp Sirje Luik)
- Väga hea projekt motiveerimaks ka vähem võimekaid õpilasi. (õp. Lõhmus)
- Küsimused olid vahvad! Lugesime ja arutasime neid klassis. Oli põnev, kuigi ise ei vastanud.
Projekt oli imeline! Õpilastele meeldis kohe väga, väga ja endalgi oli vahva toimuvat jälgida. Suur aitäh tublidele projekti mõtlejatele, organiseerijatele ja teostajatele!
Meil oli mingi äpardus kleepsudega, kuid me ei lasknud sellest end häirida. Oli ikka vahva ja osalesime nii, kuidas meil jõudu ja taipu jätkus. (Ridala Põhikool I kl, õp Ene Jundas) - Oli väga huvitav – jälgisime teiste vastuseid ja uurisime küsimusi kuid ei postitanud vastuseid. Tomatite kasvatamine tekitas elevust – plaanisime korra teise klassi viia, et tomatid oleksid lõuna küljes aga loobusime kuna tahtsime, et nad oleks ikkagi silme all.Täname huvitava projekti korraldamise eest! Tomateid võib niisama ka kasvatada aga sedasi koos kasvatades on palju lõbusam! (Türi PK, õp Liina Lehis)
- Suured tänud toreda ettevõtmise eest! Hea oli, et lapsed said koos vanematega arvuti kaudu jälgida õpetaja Katrini tomatite kasvamist ning oodata põnevusega meie tomatite värvimuutusi.
Tomatite maitsmisel olid hakkajad ka need lapsed, kes tavaliselt tomatit ei söö ja mis kõige toredam, maitseski ning osati teha valikki. Oleme väga tänulikud, et saime osaleda Sõbrapäeva tomatiprojektis. Teatud põhjustel käisime tomateid vaatamas, mõõtmas, märkmeid tegemas teises rühmas. Kõige üllatuslikum oli tomatiprojekti juures, et lapsi paelus uksele pandud graafik joonisena, kus iga mõõtmiskuupäev on tähistatud erivärvi kleepsuga. graafik andis lastele piltlikult hea ülevaate kui palju üks või teine taim on kasvanud. Lastepoolne tähelepanek, et varsti ei mahu tomatid paberile ära, pakkus parasjagu põnevust ja lõpptulemusena ei mahtunudki – juba 2 nädalat tagasi.
Meie tomatitega on midagi valesti läinud. Pruuni kleepsuga taimedelt saime punaseid vilju :)! Suur tänu vahva ettevõtmise eest! (õp Helve Vetik, Laine Raud, Kairi Mumma) - Alguses lasteaialapsed ei ilmutanud huvi, on jah mingid taimed poti sees. Kuid siis hakati ükshaaval avastama , et taimed lõhnavad naljakalt. Nädala alguses jälle, et on kasvanud pikemaks kui teine taim. Nii et tomatid olid näitlik õppematerjal pikkuste võrdlemine, värvuste võrdlemine, kunstitegevustes näidismaterjaliks kuidas potitaime joonistada ja värvuste õppimise juures- rohelise erinevad toonid, samuti punane ja kolllane – kuidas algul on vili roheline ja siis muutub järk järgult vastavat värvi. Kõige huvitavam oli lastel siis kui hakkasid viljad värvi võtma ja neid sai juba maitsta, siis oli lastel iga päev vaja uurida kas täna saab tomatit. Lapsevanemad samuti olid huvitatatud ja fotodega projekti arengut kajastasin lasteaia facebooki lehel. (Kasti Lasteaed Karikakar. Sobitusrühm Karikakar, 11 last vanuses 5-8a, õp Tiina Mölder)
- See on olnud väga huvitav ja lõbus. Tore oli koos klassikaaslastega tomateid istutada, kasta, väetada ja mõõta. (6.- 7.klass – kool on jäänud märkimata :))
- Väga vahva ettevõtmine. Lapsed tõesti tundsid huvi ja toimetasid enda tomatisõprade ümber. Nii mõnigi laps, kes muidu ei saa koolitunnis särada, sai selle projektiga selle võimaluse. (õp. Lokko)
- Vahva! Palju elevust ja hoolivust. Taimedele valiti ema ja vanaema, kes “lapsukeste” eest erilist hoolt kandsid. (Parksepa KK V klass, õp Liia Luik)
- Väga vahva projekt. Andis lastele võimaluse taimede kasvu jälgida ning harjutada vastutamist elusa looduse eest. (Lindi LAAK 3.klass, õp Kaire Kiivit)
- Vahva oleks, kui oleks olnud ka mingi kontrolltaim, mida ei väetatagi! Aitäh teile selle vahva ettevõtmise eest ja loodame, et mõtlete ka edaspidi nii vahvaid asju välja! (Airi Siim)
- Lapsed läksid väga hästi kaasa. Meie kool sai 7 komplekti tomateid, iga ilmakaare akendele jagus. Lapsed käisid võrdlemas, kuidas taimekasvud erinesid. (Signe Jõerand)
- Täname korraldajaid! Lapsed olid põnevil ja tegelemine tomatitega kasvatas lastes hoolivust, vastutust, planeerimist, tähelepanu. (Tartu Forseliuse Kool, Jane Müllerson)
- Oli huvitav. Kartsime alguses, et tomatid ei saa valmis, aga kevadine soojus tegi imet. Meil on keskpäevapäikesega klass ja taimedele meie klassis meeldis. Kuna 2. klass, kes ka osales, oli väga mures oma taimede pärast, mis mõne nädalaga väga vibalikuks venisid, siis palusid nad luba peale esimest istutamist ka oma taimed meie klassi tuua. Seega oli meie aknal 8 taime. Kevadeks seega paras kasvuhoone. Klassi tulles oli kogu aeg mõnus tomatilõhn ninas. Alguses tundus, et punased edenevad jõudsamalt, aga ühel hetkel pöördus kõik kollaste kasuks. Enamus juuni alguseks valminud viljadest olid mõlemal klassil kollased. 2. klassi tomatid tulid jõudsalt järgi ja viljusid ainult nädala jagu hiljem. Nüüd on aga kõik taimed ilusaid kobaraid täis. Kasvult on siiski tugevamad punased sordid( lehed lopsakamad)., aga kobarad on tihedamad just kollastel. Igatahes oli projekt lastele väga huvitav. Kõik elasid tomatitele kaasa ja keegi ei napsanud salaja pooltoorest vilja ära. Ühtsus oli suurepärane.
Aitäh toreda algatuse eest ja õpetajal ka kasud sees. Lapsed otsustasid, et just õpetaja peaks taimed suveks koju võtma ja nendega edasi tegelema :). (E. Vilde nim. Juuru Gümn. 3. klass, õp Anneli Simkin)
- Väga tore üritus, tahaks järgmisel aastal jälle midagi taolist ette võtta. Õpilastel oli igatahes väga huvitav ja targemaks said ka kindlasti.
Kahju ainult, et me punaseid ega kollaseid tomateid viimaseks koolipäevaks ei saanudki. Ju vist olid liiga kehvad valgusolud. Tegelikult ühe tomati oleksime pidanud saama, aga ühel hetkel oli see kõige tublim tomat taime küljest imeväel kaduma läinud. (õp Gea)
- Oli tore ja huvitav. Eriti siis, kui hakkasid tulema ja valmima viljad. Otsiti ja tehti toeks keppe, et oksad ei murduks, loeti värvunud tomateid.
Kahjuks olin ise tükk aega haige, siis läks asi natuke käest ära – 2 oksa murdusid raskuse all. (Tallinna PMG 4.A klass, õp Urve Kartau)
- Lastel oli väga huvitav. Igal hommikul loeti viljad üle ja pandi kõiki muutusi tähele. Meie “Vilma” tavaga juhtus midagi ootamatut, sest ühel hommikul avastasime, et lehtedel olid laigud. Taim jäigi kiduraks. Kas kastsime üle, või oli istutamisel midagi mullas või……?
Kõikidele nädalaküsimustele ei jõudnudki vastata. Meil oli koolis projektinädal ja palju muid üritusi.(Viljandi Paalalonna Kool 2.b klass 23 last, õp Helju Kurg)
- Lapsed olid põnevil. Rääkisid kodudes, kuidas tomatid kasvavad. Neid tomateid sõid ka lapsed, kes tavaliselt tomateid ei söö. (Kilingi-Nõmme Gümn., 1a, õp Eve Sinijärv)
- Väga tore projekt. Lastele meeldis väga tomatitaimede eest hoolitseda. Kui varem mõned lapsed ei tahtnud eriti korrapidaja ametis olla, siis peale seda, kui korrapidaja tööülesanneteks sai tomatite kastmine ja mõõtmine, sai korrapidaja amet väga populaarseks ja kõik tahtsid rõõmuga korrapidajad olla. (Põlva Keskkool, 2.a klass, Eha Kraav)
- Tore projekt, vaatlused aitasid ilmestada tunde, lapsed olid osavõtlikud, jälgisid taimi, kastsid. Varasematel aastatel oleme kasvatanud ka erinevaid taimi, kuid siis oli igal ühel oma taim (ei tekkinud “meie” tunnet, oli ainult oma). (Puiga Põhikool 2. klass, Siiri Plangi)
- Väga tore ettevõtmine. Tore oli jälgid, kuidas lapsed üllatusid iga esimese õie, viljahakatise ning eriti esimese kollase tomati üle.(Sõmerpalu PK 2. klass, õp Anneli Jõeloo)
- Väga meeldis see projekt. 1.klassi lapsed olid õhinas vaatlemas, märkamas. Koostasime endal ka “Tomatiprojekti” õpimapi. Hea võimalus õpetada lastele järjepidevust ja kohusetunnet. (taimede eest hoolitsemine- kastmine jne) (õp Airi Pärnamets)
- Õpilastele pakkus palju huvi, linnalapsed ei ole üldse midagi kasvatanud; saime aru teemast mahetoit ja mineraalväetised; õppisime pidevalt vaatlusi tegema ja taimede eest hoolitsema (õpetaja ja laborant olid ka valvel); kogu klass käis korduvalt taimi vaatamas laboris, külmade ilmadega panime elektrikütte sisse; saime aru, et taimed on elus. Huvitav ja tänuväärne algatus. Õpilased vajavad taolise projekti ülevalhoidmiseks küllaltki palju tuge, viktoriini ja tähelepanekute saatmiseni me ei jõudnud. Fotosid lapsed tegid. Meil õpivad vene lapsed eesti keeles, seetõttu nad ise ei saatnud arvamusi. Suve hakul said lapsed tomatitaimed koju, omale. Suur tänu projekti eest! (Kohtla-Järve Maleva põhikool, 6a, Krista Piir)
- Väga vahva projekt ja 6. klassi õpilased leidsid, et see oli õppeaasta üks vahvamaid ettevõtmisi.
Loodusklassis kasvasid nii 4. kui 6. klassi tomatid ja selgus, et varem viljusid ja suurema saagi andsid need tomatid, mis olid paigutatud viimaste pinkide juurde, kus kõikide klasside aktiivsemad õpilased asusid. Järeldasime, et tomatitele meeldib, kui nendega suheldakse. (õp Karin Sikkal)
- Superlahe ettevõtmine. Me ei saatnud oma vastuseid, kuid iga nädal lugesime küsimusi ja pärast ka vastuseid. Tänud idee autorile ja projekti läbiviijatele. Olete suure ja mahuka tööga hakkama saanud. Olete oma projektiga toonud kindlasti paljude (linna)laste peredesse tomati kasvatamise julguse ja rõõmu. Kui kokkuvõtteid tegime ja oma tegemistest teistele koolikaaslastele rääkisime, siis läksid ka teistel lastel silmad särama – korraldame ka järgmisel aastal oma klassis sellise ettevõtmise.
Ootame põnevusega uusi algatusi -tore, kui projekt jätkuks mõne teise taime kasvatamisega. Olete tublid! (Tartu Descartes´i Lütseum, 1b klass, õp Külli Hindrikson) - Väga põnev oli! Eriti meeldis lastele ümberistutamise protsess. Peale seda hakkasid poisid eriti oma taime silmas pidama. Tomatite auks korraldasime ka nimekonkursi (hiljem selgus, et nimi sobib ka iseloomuga): Vilma, mahe – Felix Topsu (suur ja auks kõigile tomatitele); Venus, mahe – Tomat Tom (pisike poisike); Venus, tava – Roti Plärts (töö kiire ja korralik); Vilma, tava – Härra Tomat (suur ja laisk, alles hiljuti tulid viljad külge). (Tallinna Toomkool, 1 P klass, Mai-Liis Mäeväli, klassijuhataja)
- Mida aeg edasi, seda põnevamaks läks. Lapsed olid õhinal asja juures. Eriti pidulik oli esimeste viljade maitsmine. Õpilased nimetasid taimi pisikesteks lapsukesteks. (õp. Triin Vaiksoo)
- Päris põnev. Kuigi on maalapsed ja igaühel suvel tomatid kasvuhoones, siis läksid päris hasarti. Mõõtsid, segasid väetiselahuseid ja käisid 1.-2. klassi taimedega võrdlemas. Nende omad olid samasse ilmakaarde, ainult korrus madalamal. Justnagu oleks erinevad sordid. Meie taimed, eriti just “Vilmad” kasvasid jõuliseks ning laiutasid kõvasti (lõpuks ei matunud enam ühe laua peale ära). Nende taimed nii palju laiusesse ei kasvanud. (Kildu Põhikool 5. klass, Viiu Toomingas)
- Projekt oli noortele väga põnev.Kasvatasime oma tomateid erinevates kohtades ja tulemus oli see, et päikese käes kasvavad tomatid olid palju pikemad ja lopsakamad ja kandsid vilju palju rohkem. (Roodevälja Noortekeskus, 7-13 aastaste 2 rühm,noortekeskuse juhataja Lilian Loit)
- Tore oli projektist osa võtta. Lapsed nägid, kuidas väikesest taimest sirgusid suured taimed ning said omakasvatatud tomateid ka süüa. Isegi õpetajad imestasid, et juba punased ja kollased viljad küljes. Lapsed käisid igal hommikul tomateid üle vaatmas. Isegi pikapäeva lapsed (1.a ja 1.c) uudistasid ja lugesid värvilisi tomateid. Lastel oli meeles kastmine ja väetamine, tahtsid kõike ise teha. Igaüks tahtis taimi mõõta. Siis oligi igal nädalal erinevad lapsed, kes mõõtsid ja kirja panid.
Selliseid projekte võib veelgi olla – õpetaja sai ka juhised, kuidas õigesti toimida, sai suunata lapsi ise otsima, tegutsema.
Meie jaotasime saagi kohe kõigi vahel ära. Eriti keeruline oli algul, kui 3 tomatit jagasin 19-lapse vahel. Aga igaüks sai maitse suhu ja olid rahul ning õnnelikud. 2.juunil oli tomateid juba 19 – seega igaüks sai 1 terve tomati. (Kadrina Keskkool 1.B klass 19 õpilast, õp Elle Tamme) - Meie ei saanud ka tomatiprojekti kokkuvõtvat lehte täita, sest varakevadel oli suur haiguste laine, siis kõigepealt oli haige õpetaja, pärast tema laps, kooliõpilastest rääkimata, siis tekkis andmete mõõtmisel 3-4 nädalane paus. Sellegipoolest oli meil erakordselt tore, igal neljapäeval kogunesime ruumi, kus tomatid kasvasid, seal siis toimetasime ja uurisime neid. Kokku saime me 1. juuniks 30 küpset vilja. Kõige viljakam oli Venus, tava, temalt korjasime kokku 18 punast vilja.Suur aitäh Teile selle imelise tomatikevade eest! Päikest! (Meie oleme Haapsalu Viigi Koolist, 4./5./6. klass).
- Meie klassi aknad on õhtuse päikese poole, seega olime natuke õnnetud kui teised koolis-lasteaias osalenud grupid näitasid ammuilma juba oma värvunud tomateid, siis meil polnud veel midagi. Tegime isekeskis nalja, et sügiseks saame, kuid rõõmsaks tegi see, et ikkagi õnnestus ka värvunud vilju korjata enne kooli lõppu.
Taimed on nüüd õnnelikult õpilaste kodustes kasvuhoonetes, mõne paari puhul ei suutnud paarilised koos otsusele tulla, kumb siis ikkagi taime endale koju viia saab. 😉 Projektis osalemine oli ülipõnev, tekitas lastes hasarti, vahepeal sai meie klass hüüdnimeks kasvuhoone, sest kasvatasime veel õpetajate vaheajal Prantsusmaalt kaasa toodud seemneid ja tõime tuppa oksad, milledel jälgisime pungade puhkemist, lehtede kasvamist ja õitsemist. (Konguta Kooli 2. klass, õp Elin Karuoja) - Väga põnev ja hariv. Lastele meeldis tomatitaimedega tegelemine väga. Olin seda meelt, et selle projektiga tegelevad lapsed ise ( juhendid ja video oli olemas) algusest kuni lõpuni. Ise hoolitsesid, ise märkisid ja ise sõid tomateid. Kui palju rõõmu ja elevust see neile valmistas! Nii nagu lapsed olid märkinud, nii ma sealt andmed ka küsimustikku panin. (Tartu Annelinna Gümnaasiumi 1.a klass, õp A. Kaskman)
- Projekt oli suurepärane. Lapsed olid vaimustatud ja see ühendas klassi. Õpetas lastele organiseeritust ja igapäevast hoolitsust. (Mustvee Gümnaasiumi 4.klass, õp Rita Postov)
TÄNAME ÕPETAJAID-EESTVEDAJAID-TAGANTTORKIJAID!